HTML

Megvegyem?

Friss topikok

  • seohungary: Van lehetőség arra, hogy önnek is saját e-kereskedelmi vállalkozása legyen, melyet otthonról működ... (2017.04.28. 10:43) Merre tart a vásárló?

Amikor a véleményed kérdezik - Piackutatás

2015.11.16. 03:33 Sándor Krisztián

A piackutatásról az emberek többségének homályos elképzelései vannak. Nagyjából annyit "tudnak" róla, hogy valami érthetetlen, bonyolult statisztika, amihez ezreket kell megkérdezni, ezért drága és sokáig tart. A piackutatással foglalkozó szakemberek által használt fogalmak az átlagemberek számára nehezen értelmezhetőek, a kérdőívek pedig gyakran bosszantóak.

Piackutatás

Mikor zavar a piackutatás?

KérdőívBevallom, bár elismerem a piackutatás fontosságát, időnként magam is nemet mondok a kérdőívek kitöltésére. Miért?

  1. Időigényes - Ha valaki kedvesen megkérdezi tőlem telefonon, hogy rá tudnék-e szánni 2 percet egy kérdőív megválaszolására, már tudom, hogy a "2 perc" valójában legalább 8-10 percet jelent. Nem feltétlenül azért, mert be akar csapni a kérdező, hanem mert többnyire nem egy nyelvet beszélünk. Vissza kell kérdeznem, értelmezni a hallottakat. Gondolkodnom kell, közben gyakran elfelejtem a válaszadási lehetőségeket, azért a kérdező átfogalmazza az általam mondottakat.
  2. Személyes adataimról faggatnak - Adatokat kérnek tőlem, amelyeket nem szívesen árulok el magamról - főleg nem ismeretleneknek. Hiába ígérnek névtelenséget, ha úgy érzem, az életkorom, végzettségem, jövedelmem, családi állapotom és a többi hasonló információ csak rám tartozik. Ha mindezek "beszolgáltatása" után még az irányítószámomat is megkérdezik, akkor tudom, azonosíthatóvá váltam.
  3. Tájékozatlannak érzem magam - Ha különféle majonéz márkákról faggatnak, amikor évente kétszer eszem majonézt, úgy érzem, butább - vagy éppenséggel szegényebb - vagyok az átlagnál, mert nem ismerem a márkákat és nem emlékszem semmire. Ugyanez fokozottan érvényesül, ha az üdülési szokásaimról kérdeznek és ha... Lenne mit felsorolnom.
  4. Nem tudok válaszolni - Nem hallottam róla, vagy igen, de már nem emlékszem mi az. Fogalmam sincs, miért azt használom és miért nem a másikat. Nem emlékszem, hányszor jártam abban az üzletben, de még arra sem, jártam-e egyáltalán ott valaha... Folytathatnám még.

Mikor válaszolok biztosan a feltett kérdésekre? Ha úgy kérdeznek, hogy észre sem veszem.

Mikor nem zavar? - Netnográfia

Nem tartozom azok közé, akik mobiltelefonnal a párnájuk alatt alszanak, viszont vannak ilyen közeli ismerőseim. Ha nincsenek net közelben, nem érzik jól magukat. Számomra is azzal indul ugyanakkor a nap, hogy bekapcsolom a számítógépet, benézek a Facebook-ra, elolvasom a híreket.
A világhálón éljük életünk egy részét és ezt a piackutató cégek is nagyon jól tudják. Számukra - és számunkra is - óriási lehetőség ez. A netnográfia módszereivel megfigyelhetik tevékenységünket, elolvashatják megosztásainkat, blogbejegyzéseinket, fórumos hozzászólásainkat. Megismerhetik véleményünket anélkül, hogy időt kellene szánnunk mindenféle kérdőívekre. A média kutatást médiafigyelő szoftverek segítik. Általuk a cégek szinte azonnal értesülhetnek például egy bizonyos márka említéséről. Arról is, pozitív vagy negatív véleménnyel voltunk-e az adott termékről.
Amikor nem aktív résztvevői a beszélgetésnek, észre sem vesszük a piackutatók jelenlétét. Ha felfedik magukat, még mindig eldönthetjük, elmondjuk-e nyíltan a véleményünket vagy sem. Az online médiában mindemellett mi döntjük el, mennyit árulunk el magunkról.

Akik szeretnének aktívabban véleményt formálni, azok jelen lehetnek online fókuszcsoportokban is. Ezek a nem virtuális fókuszcsoportokhoz hasonlóan működnek: szakértő vezető irányításával 6-12 ember beszélget egy adott témáról. Itt nyugodtan elmondhatja mindenki a véleményét.

Netnográfia

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás fókuszcsoport netnográfia média kutatás

A bejegyzés trackback címe:

http://megvegyem.blog.hu/api/trackback/id/tr18081552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.