Amint azt már az előző cikkemben is írtam, a vásárlók több mint fele ma már interneten is vásárol. Ahhoz persze, hogy valaki vásároljon, előbb meg kell őt győzni róla, hogy vásárolni akar. Aki valamit szeretne a világhálón eladni - legyen az akár egy facsemete, akár egy online tanfolyam - általában nem csak ennyit mond: - Gyere, vedd meg nálunk ezt meg ezt!
Többségük folyamatosan jelen szeretne lenni online világunkban. Erre az egyik legbeváltabb módszer a hírlevél küldés.
Feliratkoztatás
Feltehetően te is naponta találkozol böngészés során hírlevélre való feliratkozásra buzdító gombokkal, felugró ablakokkal. Tulajdonképpen nincs ezzel semmi baj, mert nagy valószínűséggel olyan oldalakra tévedsz úgyis, amelyek érdekesek számodra. Ha érdekel a téma, nyugodtan feliratkozhatsz. Ha nem érdekel, tovább léphetsz.
A jelenlegi jogszabályok szerint (2008. évi XLVIII. törvény), attól, hogy te betévedtél egy weboldalra, még nem bombázhatnak a továbbiakban az oldal gazdái hírlevelekkel. Még akkor sem, ha magára a weboldalra regisztrálsz ugyan, de a hírlevelekből nem kérsz. Az sem elegendő, ha rákattintasz az eléd tolt feliratkoztató gombra. Meg kell adnod a nevedet, az e-mail címedet és általában néhány személyes adatodat is. Ilyen például az életkorod és valamelyest ez érthető is. Ha nem tudják, mennyi idős vagy, előfordulhat, hogy számodra teljesen érdektelen információk, ajánlatok landolnak a postaládádban.
A feliratkozás részeként beleegyezésedet kell adnod az adataid kezeléséhez, reklámcélú felhasználásához is. Jó esetben magad választhatod ki, milyen témájú hírleveleket kérsz és milyen gyakorisággal. Ha munkát keresel, annak örülsz, ha egy munkaközvetítő napi rendszerességgel, vagy még inkább naponta többször küldi számodra az új információkat. Ha kisbabát vársz, a terhességgel, szüléssel kapcsolatos dolgok iránt valószínűleg élénken érdeklődsz, ugyanakkor beéred heti 1-2 hírlevéllel egy-egy weboldaltól, cégtől. Ezek is csak addig érdekelnek, amíg meg nem születik a pici.
Mit tehetsz, ha már találtál munkát, ha már a kiságyban alszik a baba, megvetted a hőn áhított telefonod, laptopod, facsemetéd stb.? Mit tehetsz, ha nem szeretnéd tovább kapni a hírleveleket?
Leiratkozás a hírlevelekről
Az előző bekezdésben már említett 2008. évi XLVIII. törvény arról is rendelkezik, hogy a személyes adataid kezeléséhez, felhasználásához való hozzájárulásodat jogod van bármikor visszavonni. Ezt a lehetőséget a reklámozónak, hírlevélküldőnek biztosítania kell számodra:
"(3) Az (1) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozat bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható. Ebben az esetben a nyilatkozó nevét és minden egyéb személyes adatát az (5) bekezdésben meghatározott nyilvántartásból haladéktalanul törölni kell, és részére reklám az (1) bekezdésben meghatározott módon a továbbiakban nem közölhető."
A hírlevelek többségénél nincs is ezzel gond. Ma már a levelezőrendszerek egy része igyekszik megkönnyíteni számodra a leiratkozást. A Gmail-ben a levél feladójának e-mail címe után (általában) a "Leiratkozás" link következik. Ez akkor is így van, ha nem a Közösségi vagy a Promóciók mappába érkezik a hírlevél, hanem az Elsődlegesbe.
Ha a leveleződ nem könnyíti meg ilyetén módon a helyzetedet, a tartalom felett vagy alatt - igaz, általában apróbb betűkkel - akkor is megtalálható a hírlevélről való leiratkozás linkje. "Jobb helyeken" lehetővé teszik, hogy egyetlen kattintással lemondhasd a további küldeményeket. Mások picit megnehezítik a dolgodat. A linkre kattintás után átkerülsz egy új oldalra, ahol megkérdezik, komolyan gondoltad-e. Esetleg kérlelnek, hogy ne tedd, ajánlanak helyette szünetet inkább vagy valamilyen más áthidaló megoldást. Rosszabb esetben kérik az e-mail címedet, amellyel feliratkoztál vagy éppen be is kell jelentkezned a hírlevélküldő weboldalára ahhoz, hogy lemondhasd a már nem kívánt leveleket. A legrosszabb esetben pedig nincs is leiratkozásra lehetőséget adó link.
Mit tegyél, ha nem emlékszel a bejelentkezéshez szükséges adatokra?
- Nézd meg, melyik e-mail címedre érkezett a hírlevél!
- Kérj jelszó-emlékeztetőt!
- Ha nagyon harapós kedvedben vagy, helyezd át a levelet a Spam mappába! Általában ez is jól helyettesíti a leiratkozást, bár a hírlevél küldője biztosan nem örül ennek a megoldásnak.
Mit tegyél, ha nincs leiratkozó link, nincs lehetőség a leiratkozásra?
- Ne bosszankodj! Mivel ez abszolút szabálytalan, ne legyen lelkifurdalásod, mehet a levél a Spam-be!
- Ha ad rá lehetőséget a leveleződ, be is jelentheted a hírlevél küldőjét a "Spam bejelentése" gomb segítségével.
A lényeg: Ne várj addig, míg használhatatlanná válik a postafiókod a töméntelen mennyiségű nemkívánatos hírlevél miatt!